Významným pokrokem v současnosti je zlepšení situace v některých nejchudších komunitách světa – více dětí (zejména dívek) se dostává do škol. Na druhé straně je stále potřeba řešit smysluplné vzdělávání pro děti se zdravotním postižením, které mají velmi odlišné potřeby. Stále se o tom diskutuje, ale málo se pro to dělá. Jaká je situace v Bangladéši a Keni?
Deaf Child Worldwide
Na světě je 34 000 000 neslyšících dětí. Organizace Deaf Child Worldwide (DCW) spolupracuje 18 let s velkými i malými, městskými a venkovskými partnery po celé východní Africe a jižní Asii, aby některé z nich poslala do školy a dostalo se jim kvalitního vzdělání. Častými překážkami jsou hlavně nedostatek finančních prostředků, nedostatek odhodlání vlád a nedostatečné kvalitní zázemí. DCW pracuje na mnoha projektech, aby se situace ve vzdělávání neslyšících dětí zlepšila.
Vzorová škola pro neslyšící děti v asijské Bangladéši
Organizace DCW v Bangladéši spolupracovala s místními partnery na vývoji programu, který spočívá v tom, že neslyšící děti získají vzdělání v běžných školách se slyšícími dětmi v jejich prostředí.
Program byl představen v 35 základních a 17 středních školách v každém okrese státu Bangladéš. Skupiny neslyšících dětí se nyní – často i poprvé – scházejí, aby se vzdělávaly.
Učitelé jsou vyškoleni a mají dovednosti, které potřebují ke komunikaci s neslyšícími dětmi (učí se základy znakového jazyka, přizpůsobují jim vyučovací metody a materiály ve třídách). Snaží se o to, aby vyučovací hodiny pochopili i neslyšící žáci.
Působení malé skupiny neslyšících v jedné škole má také za následek to, že jejich sluchové postižení je vidět (komunikují mezi sebou znakovým jazykem). Neslyšící děti se navzájem setkávají, sdílejí společně podobné zkušenosti. Vytváří přátelství a navzájem se podporují. Organizace DCW navíc na těchto školách zaregistrovala, že předčasné ukončování školní docházky neslyšících dětí se snížilo téměř na nulu.
Klíčem je rané vzdělávání
Příprava neslyšících dětí na školu musí začít co nejdříve. V různých rozvojových zemích organizace DCW spolupracovala s partnery na tom, aby co nejdříve vytvořila programy, díky kterým bude dětem poskytnuta primární péče a díky kterým vybudují základy komunikace a jazyka. V chudých zemích je často vidět příliš mnoho neslyšících dětí, které začínají základní školu bez schopnosti komunikovat a bez pochopení jazyka. Pak se není čemu divit, když hodně neslyšících dětí ukončuje školu předčasně a nadále žije život v izolaci.
V Bangladéši spolupracuje DCW s Centrem pro vývojová postižení. Pomáhají malým neslyšícím dětem a jejich rodinám zahájit proces učení společné komunikaci, budovat důvěru a poté rozvíjet sociální dovednosti a základy gramotnosti a počítání.
Poskytovatelé primární péče a rodiče se tak společně mohou dozvědět více o podpoře svých dětí doma a naučit se základy znakového jazyka. Kromě toho se rodiče mohou setkat s ostatními rodiči a sdílet své zkušenosti a obavy, a také se dozvědět o dostupných službách a výhodách, zatímco neslyšící děti navazují nová přátelství, inspirují se neslyšícími dospělými a budují svou sebedůvěru.
Třída v africké Keni
Organizace DCW v Keni spolupracovala s místními organizacemi na podpoře neslyšících dětí v běžných školách tak, že do učebny přivedla neslyšící učitele. Ti poskytují podporu nejen neslyšícím dětem, ale také běžnému učiteli. Jde o přizpůsobení běžných škol tak, aby se všechny děti mohly učit.
Výhody pro neslyšící studenty v hodinách byly okamžité, a navíc měli také vzor, ke kterému mohli vzhlížet. Školní komunita (včetně mnoha zaměstnanců) změnila svůj pohled na neslyšící a samotní neslyšící studenti se stali více zapojenými a přijímanými. Mnoho běžných učitelů dokázalo postupně během projektu procvičovat pokročilejší keňský znakový jazyk.
Kvalitní zázemí pro neslyšící = vzdělaný neslyšící
Být neslyšící není porucha učení. Se správnou podporou pro rozvoj jazykových a komunikačních dovedností již v raném věku mohou neslyšící děti prospívat stejně dobře jako jejich slyšící spolužáci.
Je ale nezbytné, aby úzce spolupracovaly školy, vláda a občanská společnost.
Zdroj, foto: Globalpartnership.org, Cs.wikipedia.org, Bond.org.uk,
Editor: Eva Nováková