INFORMACEZE ZAJÍMAVOSTI

Vychytávky pro lepší komunikaci v době covid-19

Telefonické infolinky jsou nově přístupné také občanům se sluchovým postižením, neslyšící si mohou objednat průhledné roušky a nebo si vyrobit informační tričko, díky kterému upozorní ostatní na svůj handicap. 

Informační tričko

Neslyšící Američan Matthew Simmons je zaměstnancem v obchodě s potravinami. Protože je závislý na komunikaci tváří v tvář, rozhodl se s tím něco udělat. Jako první krok bylo objednání trička z internetu – tričko s informačními hláškami o sluchovém postižení. Přední strana trička hlásá “Jsem neslyšící”, na zadní straně je napsáno “Prosím, oslovte mě poklepáním na rameno”. Dále poprosil manažera, aby koupil bílé tabule, které mohou zlepšit komunikaci se zákazníky. S nimi Simmons komunikuje se zákazníky, pokud je třeba řešit náročnější věci a nelze je vysvětlit gesty. Matthew Simmons je naprosto šťastný, že může aspoň takto vyhovět zákazníkům a pracovat skoro bez bariér. On totiž miluje komunikaci s lidmi. 

Matthew Simmons o koronaviru

“Doufám, že i po tom všem lidé budou více soucitní. Společně totiž směřujeme ke společnému cíli, odstraňujeme tím bariéry, projevuje se soucit na místo předsudků. (..) Jsem hrdým členem komunity neslyšících, ale zároveň se dokážu orientovat ve společnosti bez neslyšících. Oba světy se víceméně často střetávají nebo mají vlastní stigmata. Pokud mám tu možnost vzdělávat nebo inspirovat ostatní během této specifické doby (pandemie koronaviru), pak je to skvělé. Věřím a doufám, že když se můj tým zachoval tak, že se cítím podporován, ukazuje to, že laskavost je v každém z nás.”

Matthew Simmons

Infolinky 

Rozmach koronaviru způsobil přetížení pomocných složek ve všech oblastech, včetně telefonické pomoci. Jednotlivé kraje se starají o infolinky, většina z nich je neslyšícím nepřístupná z důvodu telefonické komunikace. Zato v Olomouci zřídili speciální infolinku přístupnou také pro osoby se sluchovým postižením. Na olomouckou infolinku se mohou občané se sluchovým postižením obrátit s dotazy ohledně koronaviru prostřednictvím textového hovoru s přepisem. Služba funguje od 9 do 18 hodin a je zdarma. Nově je přístupná infolinka pro neslyšící také od Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra ČR. Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR je 2. největší zdravotní pojišťovna v České republice. I zde mohou neslyšící řešit veškeré záležitosti spojené s koronavirem a nemusí to být nutně pojištěnci ZPMVČR. Infolinka ZPMVČR je dostupná ve dnech pondělí – čtvrtek 9 – 18 hod, v pátek 9 – 17 hod. Zákazník se sluchovým postižením si na webu vyhledá piktogram přeškrtnutého ucha, klikne na něj, napíše své telefonní číslo a potvrdí. Nebo se lidé mohou přihlásit jednoduše zde přes tento formulář.

Propagage ZPMVCR na jejich Facebooku

Takto vypadá přihlášení k textovému hovoru

Průhledné roušky

Pokud si přejete průhledné roušky, např. protože chodíte do práce a jste v týmu s kolegy, máme pro vás tip, kde je koupit. Seženete je ve Fantasy obchodě

Průhledná rouška pro neslyšící

Foto, zdroje: Today.com, Facebook @Matthew Alan Simmons, Pozitivni-zpravy.cz, Zpmvcr.cz, Facebook @Pojistovnazmpvcr, Ictrevue.ihned.cz
Editor: Kristýna Mariáková

Back to top button
Close