Tlumočení ČZJ na Univerzitě Palackého v Olomouci

Centrum podpory studentů se specifickými potřebami funguje v Olomouci jako podpůrné servisní středisko pro studenty se specifickými nároky na Univerzitě Palackého. Centrum je velmi aktivní v osvětě o vzdělávání neslyšících studentů.

2

Centrum podpory studentů se specifickými potřebami

Zajišťuje komplexní servis cca 400 studentům ze všech fakult Univerzity Palackého, kteří mají specifické potřeby – zrakové postižení, sluchové postižení, omezení hybnosti, specifické poruchy učení, poruchy autistického spektra, narušenou komunikační schopnost, somatická onemocnění a psychická onemocnění. Centrum jim pomáhá odstranit komplikace při studiu a zpřístupnit studium tak, jak je dostupné běžným studentům. Pro každou skupinu studentů se specifickými potřebami je vyhrazen určitý pracovník, který jim poskytuje po dobu studia vhodnou podporu.

Personál starající se o studenty se SP (Foto: Cps. upol.cz)

 

Video o Centru: 

Youtube profil Tlumočení ČZJ na Univerzitě Palackého v Olomouci

Sekce centra pro sluchové postižení je velmi aktivní na svém Youtube profilu, kde pravidelně zveřejňuje v českém znakovém jazyce videopříspěvky. Vede pravidelnou rubriku zvanou Aktuality na UP, ve které informují o veškerých provozních záležitostech centra, aktivitách univerzity nebo kulturních akcích. Jedná se o různé aktuality, které jsou umístěné na webových stránkách Univerzity Palackého. 

Aktuality CPS (Foto: Youtube.com)

Scénky

Novou rubrikou je rubrika zvaná Scénky, která se zabývá chováním vyučujících k tlumočníkům a k neslyšícím studentům. Jde o osvětovou formu edukace pro pedagogickou veřejnost. Nejedná se rozhodně o moralizující kampaň, která má pedagogy poučovat o jejich chování k neslyšícím studentům či k tlumočníkům českého znakového jazyka. Videa mají sloužit pro sebereflexi, uvědomění svého chování, které nemusí být samotnými pedagogy myšleno ve špatném. Spousta pedagogů se setká s neslyšícím studentem poprvé a pro většinu je to neznámá sociální akce. Nevědí, jak se mají chovat a že mohou svým chováním zkomplikovat situaci jak sami sobě, tak neslyšícím studentům. Jednotlivé scénky jsou vytvořené na základě reálných zkušeností tlumočníků či neslyšících studentů a slouží jako návod, jak se zachovat a nezachovat v dané situaci. 

Ukázka scénky (Foto: Youtube.com)

 

Scénka č. 1: Tempo mluvčího a tlumočníka

 

Scénka č. 2: Psaný projev Neslyšících

 

Scénka č. 3: Posílání tlumočníka pryč z učebny

 


Zdroj, foto: Cps.upol.cz, Youtube.com
Editor: Kristýna Mariáková

Back to top button