Diskriminační tísňové volání
Situace neslyšících v Irsku je diskriminační. V Irsku musí být neslyšící nejdříve zaregistrováni u soukromé společnosti, až poté mají možnost se spojit s operátory na tísňové lince 999 v krizových situacích.
Lianne Quigley, předsedkyně Irské společnosti pro neslyšící (IDS), vysvětluje, proč se jedná o porušení lidských práv a rovnosti neslyšících lidí. Zdůrazňuje, že je to nepřijatelné a neakceptovatelné. Uvádí konkrétní příklad pro slyšící společnost, jak to mají nyní neslyšící:
“Dokážete si představit situaci, kdy se slyšící osoba ocitne v situaci domácího násilí a pokusí se zavolat na číslo 999 nebo 112 a zjistí, že to není možné, protože se předem nezaregistrovala?“
Řešení?
Tato situace porušuje občanská práva, kdy všichni občané by měli mít možnost kontaktovat Gardu (= Irská policejní jednotka) v případě nouze. Je až s podivem, že jsou neslyšící diskriminováni v době vyspělých technologií. Apeluje a vyzývá ministra spravedlnosti, komisaře Gardy a ministerstvo komunikací, aby urychleně našli řešení v souladu s občanskými právy, kdy jde o bezpečnost neslyšících lidí.
Jaká je situace s tísňovou linkou v České republice?
Čeští neslyšící se nemusí obávat. V České republice zpřístupňuje tísňové volání bez registrace předem Tichá linka. Je možné přes Tichou linku – SOS linkou – volat hasičům, policii a zdravotnické záchranné službě, tlumočení do ČZJ je zajištěno.
Zdroj, foto: Facebook.com @Ticha linka, Pixabay.com, Limerickpost.ie
Editor: Lucie Ulrichová