Reportáž
Redakci deníku Dnes24.sk se před časem svěřila čtenářka z Bratislavy s tím, že ji vezl neslyšící řidič a že se necítila bezpečně. Slovenský server Noviny.sk nedávno zveřejnil reportáž, v níž dal prostor odborníkům, aby se k této problematice vyjádřili a vysvětlili, za jakých podmínek mohou lidé se sluchovým postižením přepravovat lidi.

Společnost Bolt zaměstnává řidiče se sluchovým postižením
Lidé, kteří využijí služeb společnosti Bolt, mohou na taxikáře se sluchovým postižením narazit kdekoliv a kdykoliv. Společnost mezi slyšícími a neslyšícími taxikáři totiž nedělá žádné rozdíly, a tak lidé, kteří si taxislužbu prostřednictvím jejich aplikace objednají, se o tom předem nedozví. Někteří jsou však zaskočeni, když na zadní straně sedadla spolujezdce najdou ceduli s nápisem: „Dobrý den, jsem řidič se sluchovým postižením. Pokud se mnou chcete komunikovat, napište textovou zprávu.“


Názory odborníků
Dopravní analytik Jozef Drahovský vysvětlil, že řidiči se sluchovým postižením mají auta speciálně upravená – například zvukovou signalizaci nahrazují světelné signalizační pomůcky.
Denisa Bárdyová, mluvčí Prezidia Policejního sboru SR, ujistila veřejnost, že i řidiči se sluchovým postižením podstupují povinné prohlídky u lékaře – do věku 65 let každých pět let, poté každé dva roky. „Skutečnost, zda žadatel o řidičské oprávnění je způsobilý k řízení motorových vozidel, vyplývá ze závěrů lékařské prohlídky, kterou vykoná posuzující lékař,“ dodala.
Motoristický novinář Juraj Hrivnák ubezpečil veřejnost, že neslyšící řidiči nepředstavují žádné nebezpečí a profesi řidiče taxislužby vykonávat mohou: „Říká se, že neslyšící řidiči jsou ještě pozornější, než běžní řidiči. A to právě proto, že jim chybí sluchový smysl.“
Peter Kováč, lékař, právník a zároveň soudní znalec se vyjádřil následovně: „Při ztrátě sluchu od 51 do 90 procent je zdravotní způsobilost, pokud je tu korekce sluchovou pomůckou. A když je ztráta sluchu nad 90 procent, tak se zdravotní způsobilost posuzuje vždy individuálně.“

Zdroj, foto: Noviny.sk-1, Noviny.sk-2, Dnes24.sk, Bolt.eu, Pixabay.com
Editor: Klára Šámalová