Sdružení českých spotřebitelů (SČS)
Jedná se o nejstarší spotřebitelskou organizaci v České republice. Tato nestátní organizace obhajuje zájmy spotřebitelů a nakupujících na českém trhu a na trhu EU. Hlavním cílem SČS je zlepšení informovanosti u spotřebitelů, neboť jak zní slogan SČS „jen poučený spotřebitel se může účinně bránit” aneb neznalost zákonů nikoho neomlouvá. Proto se SČS podílí na tvorbě edukačních kampaní, kterými poučují veřejnost o osobní odpovědnosti za vlastní činy a následky v rámci spotřebitelského trhu.

Zranitelné skupiny spotřebitelů
Sami spotřebitelé mají moc rozhodovat se o svém nákupu. Nesou odpovědnost za to, jakým způsobem utrácí peníze a komu poskytují svůj podpis. Poskytovatelé služeb či produktů lákají potenciální zákazníky ke koupi služby a tím činí spotřebitelský trh aktivní. Nekalé způsoby obchodování jsou praktikovány hlavně vůči zranitelným skupinám spotřebitelů. Sem spadají děti a mládež, senioři a osoby se zdravotním postižením.

Spotřebitelé se sluchovým postižením
SČS si dlouhodobě uvědomuje, že jednou z nejvíce zranitelných skupin jsou občané se sluchovým postižením, kteří jsou uživateli primárně českého znakového jazyka. V tiskové zprávě od SČS z roku 2012 je vysvětlen důvod, proč se věnovat neslyšícím. „Osob, které komunikují pouze prostřednictvím znakového jazyka, je v České republice asi 7 tisíc a nedoslýchavých osob je v populaci nad 60 let dokonce kolem 30 %. Tyto skupiny zdravotně postižených osob jsou z hlediska spotřebitelské ochrany velice zranitelné.” Nedostatek informací v mateřském jazyce prohlubuje neinformovanost v rámci spotřebitelského trhu, která dále může vést k mnohdy zbytečným finančním problémům. Z toho důvodu vznikla spolupráce mezi SČS a jednotlivými organizacemi a asociacemi neslyšících. Společně se od roku 2012 podílí na zpřístupňování informací neslyšícím v oblasti spotřebitelské ochrany.

Informace v českém znakovém jazyce
Spotřebitelská problematika v jazyce neslyšících je přístupná ve zvláštní sekci pod názvem Rady pro neslyšící. 15 videospotů neboli publikací bylo vytvořeno ve spolupráci s Deaf Friendly a dokonce byly v minulých letech aktualizovány pro lepší grafiku. Videospoty doporučujeme zhlédnout, obsahují zajímavá a důležitá témata, jako jsou např. podomní prodejci, nekalé praktiky obchodu, uzavírání smluv v denním životě, nekorektní úvěr nebo dluhy. Nově vzniklou publikací, která byla přeložena do ČZJ, je publikace s názvem Významná práva cestujících v železniční a silniční dopravě se zřetelem na osoby s omezenou schopností pohybu a orientace. Pojímá téma práv v železniční a silniční dopravě, kterých je mnoho, ale spoustu z nich by osoba s omezenou schopností pohybu a orientace měla z důvodu spotřebitelské ochrany znát. Videospoty v ČZJ v tý/éto nové publikaci objasňují celkem 13 práv.


Video: Právo č. 1
Zdroj, foto: Konzument.cz, Exclusive.multibriefs.com, Rscr.cz, Tamtam.cz, Parlamentnilisty.cz, Wikipedia.org, Nrzp.cz, Pixabay.com
Editor: Kristýna Mariáková