Lubomír Kuča
Lubomír Kuča je multi-umělecká persona. Je známý pod nickem Kučin. Pochází z Moravy a vystudoval sociální pedagogiku. Hrál ve dvou hardcorových kapelách. Několikaleté působení v hudební oblasti mělo za následek zhoršení jeho sluchu. Foniatr jej varoval před úplným ohluchnutím a z toho důvodu Lubomír Kuča s těžkým srdcem opustil svou velkou vášeň – hudbu. Miluje cestování a žil chvíli v Americe, která ho velmi ovlivnila ve výtvarné tvorbě, zejména ve street artu. Vznikla nová vášeň, práce, která ho naplňuje a živí doteď. Je tatínkem dvou dětí a víc jak 20 let vyznává veganský životní styl.

Sluchové postižení
Svou nedoslýchavost kompenzuje digitálním sluchadlem, a to pouze na jednom uchu. Dle doporučení doktora by však měl využívat sluchadla oboustranně. “(…) zkoušel jsem ho 14 dní používat i na druhém uchu, ale nedělalo mi to dobře. Hodně mě to mátlo a byl jsem z toho děsně nesoustředěný, tak jsem se vrátil pouze k jednomu.” S komunitou neslyšících propojený není. S českým znakovým jazykem se setkal v průběhu studií, ale jeho základy si nyní nepamatuje. Uvědomuje si důležitost tohoto jazyka v případě absolutního ohluchnutí. “Samozřejmě mě děsí představa, že se můj sluch rapidně zhorší a bude mi chybět možnost se s někým dorozumívat.” V komunikaci se opírá o odezírání. Situace s rouškami je komplikovaná také pro něj samotného.

Jak vznikla značka Deafmessanger?
Psal se rok 2005, když Lubomír Kuča pracoval jako terapeut v sociálně-terapeutické dílně. Tam měl dostatek prostoru i pro svou volnou tvorbu. Nelíbily se mu diáře, které prodávaly obchody, a tak si vyrobil svůj, vlastní a ideální. Od těch běžných se odlišoval tím, že byl vyroben recyklační metodou – ze starého papíru, ze zbytků, které našel v dílně. Vyrobil 5 takových deníků, z čehož 4 věnoval jednomu obchodu. Byl ve správný čas na správném místě, neboť prodejce je přijal a ihned je i prodal. Zájem o deníky měli Němci. Lubomír Kuča si uvědomil, že je to možná cesta, jak vydělávat. A taky že byla, prodával a stále prodává své notesy v obchodech (design/museum shopy, knihkupectví, kavárny) v zahraničí – v Berlíně, Londýně, ale i v New Yorku nebo v Melbourne. Jeho byznys je hodně závislý na turismu. Covidová situace negativně zasáhla bohužel také do jeho zájmů.

Název Deafmessanger
Zprvu svou tvorbu vydával pod svým občanským jménem. Umělecký název Deafmessanger vznikl z důvodu atraktivní prezentace značky v globálním rozsahu. Název vymyslel během 5 minut.
„Jsem nahluchlej (DEAF), naše diáře-deníky jsou dost bordelářský, kvůli těm všem blbostem, co do nich cpeme (MESS) a občas nás něco sere, což asi úplně každýho (ANGER).“
Nepřímo název také poukazuje na jeho oblibu subkultury bike messengerů (pošťáci na kole), jejichž práci respektuje pro to, jak je dobrodružná, free-minded, ale zároveň náročná. Lubomír Kuča ve své tvorbě předává “message”, které prezentuje prostřednictvím citací od okolí, včetně konverzace s běžnými lidmi. Jakákoliv hezká myšlenka tedy přijde na papír a tím se šíří dál.

Recyklované diáře
Lubomír Kuča v digitální éře velmi vyčnívá a jeho tvorbu Deafmessanger vyhledávají zejména ti, kteří preferují tradiční psaní poznámek tužkou na papír. Veškerá jeho papírová tvorba (notesy, diáře nebo bloky) je tvořena recyklační metodou v maximální míře. Všechno jsou to bývalé obsahy bleších trhů, popelnic, všelijakých zdánlivě nepotřebných lidských pozůstalostí. Diář, který si zakoupíte, může být složen např. ze staré fotografie, celuloidu, starého dopisu nebo časopisu. Pod značkou Deafmessanger tvoří dále také obaly na knihy, tašky, puzzle nebo velkoformátové obrazy. Kromě fyzické koupě je možná koupě prostřednictvím e-shopu.


Jak se vyrábí Deafmessanger notesy:
Pracovní tým
Obliba Deafmessanger tvorby je velká a za samotnou značkou stojí tým, nikoliv jednotlivec, Lubomír Kuča. Do svého teamu si přibral nejbližší lidi, včetně nejlepšího kamaráda a své přítelkyně. Značka funguje o 4 lidech.
“Co se týká úspěchu, tak moc nevím, co o tom říct. Asi jen to, že jsem strašně rád, že se nám daří, a že o naše produkty je takový zájem. A taky, že si dlouhodobě držíme místo na trhu – což je často obtížné. Vydržet 15, 20, 30 let je prostě komplikovanější, než jednorázový úspěch. Hlavně když si člověk uvědomí, jak velké konkurenci čelí.”


Nová značka Deafmessanger Woodturning
Novinkou jeho tvorby je tzv. woodturning neboli soustružení dřeva. Zpočátku to bylo hobby, které se přetavilo v další vášeň, ve které absolutně vyniká. K Deafmessanger vznikla další značka Deafmessanger Woodturning. Lubomír Kuča pracuje se dřevem a soustruhem, díky kterému vytváří různé fascinující formy – např. vázy, misky, tácy. Ty dále ošetřuje olejem.
Jeho tvorba se dřevem je opravdu výjimečná a ohromující. Přesvědčit se o tom můžete na jeho IG profilu, kde pravidelně sdílí hotové výrobky nebo samotný výrobní proces. Jeho výrobky lze zakoupit na jeho webu, kde má online e-shop.



Zdroj, foto: Redbull.com, Art.ceskatelevize.cz, Trenyrkarna.cz, Poddtoppen.se, Jedenactkocek.cz, Deafmessanger.com, Instagram @Deafmessanger, Instagram @Deafmessangerwoodturning
Editor: Kristýna Mariáková