Do základní školy Martina Luthera v Plzni chodí slyšící žáci, kteří se učí znakový jazyk. Kromě výrazů, které potřebují pro nacvičované divadelní představení, se sami chtějí naučit znaky i pro další slova, například slovesa nebo přídavná jména.
Žáci čtvrté třídy znají znaky pro všechna zvířata z jedné písničky. Už od podzimu se učí základy znakového jazyka a na konci školního roku by měli své znalosti předvést i ostatním malým školákům.
Učitelka Jitka Matějková s dětmi nacvičuje divadelní představení, kde děti budou znaky používat. Z každé čtvrté třídy bude vybráno osm dětí, které pro ostatní plzeňské školy divadlo sehrají.
Podle tlumočnice Kristýny Voříškové ze Spolku neslyšících Plzeň, který za nápadem naučit malé školáky základy znakového jazyka stojí, je jedním z důvodů fakt, že se s neslyšícími mohou v Plzni běžně setkat. Je tu i základní škola pro sluchově postižené.
Učitelka Jitka Matějková řekla, že naučit se znakový jazyk jde dětem lépe než dospělým. Děti si znaky dobře pamatují a baví je to. Jitka Matějková se s Kristýnou Voříškovou jednou setkala na akci, kdy děti hrály divadlo. Slovo dalo slovo a začaly spolupracovat. Několik pohádek, které divadelní soubor pod vedením Matějkové hrál, bylo tlumočeno do znakového jazyka.
Kromě tohoto se také připravují minikurzy znakového jazyka pro učitele, vydávat se budou i slovníky znakového jazyka, na jejichž přípravě se podílejí právě děti. Slovník velikosti A4 bude mít kolem čtyř desítek stran a bude obsahovat pozdravy, zvířata, moderní technologie. Na každé stránce bude obrázek k danému okruhu spolu s několika znaky. Součástí publikace budou i základní pravidla komunikace s neslyšícími nebo znaky, které se nyní učí čtvrťáci školy Martina Luthera k písničce a pohádce.
“Pro děti je to velký přínos, když se učí komunikovat s neslyšícími, zlepšuje to jejich vztah k nim”,řekla Jitka Matějková.
Zdroj : TZ, plzen.idnes.cz