Deafember
Osvětová činnost Tichého světa během Deafember (měsíce osob se sluchovým postižením) měla rozmanitou podobu činností, které můžeme dále rozdělit do kategorií online (internetová kampaň) a offline (společenské akce v různých městech ČR). V období 1. – 30. září se uskutečnila souvislá každodenní kampaň, jejímž hlavním cílem bylo podpořit společenské povědomí o světě neslyšících a zbořit mylné či zafixované představy o neslyšících, které ve společnosti panují.

Online kampaň
Na sociálních sítích plnil Deafember převážně osvětovou funkci prostřednictvím fotografií, videí, postů a dalších příspěvků. Tichý svět vytvořil ve spolupráci s Tichými zprávami sérii videospotů, jenž měly obrovský úspěch spočívající ve vysoké sledovanosti. Např. videospot Zásady komunikace s neslyšícími zhlédlo bezmála 36 tisíc diváků. Úspěch můžeme konkretizovat následovně. Facebookové příspěvky měly 52 000 oslovených lidí a celý Deafember podpořilo 19 známých osobností a 1 divadelní soubor.
Videospot Základy komunikace s neslyšícími:

Offline kampaň
Napříč republikou se uskutečnilo několik společenských a kulturních akcí. V Pardubicích se konala akce Retroměstečko, kde byl pro návštěvníky akce připravený interaktivní osvětový program a v kavárně Kosatec byla putovní výstava obrazů Tiché osudy. V Kladně probíhal Taška Fest 2020, který byl tlumočený do ČZJ a kde také figurovala naše kavárna na kolech – Tichá kavárna a cukrárna. V Brně proběhla akce Tiché odpoledne u brněnské přehrady. Tichý svět v Ústeckem kraji realizoval přednášku ve vědecké knihovně v Ústí nad Labem. V cukrárně Tiché kavárny pracovníky navštívila a zaučila věhlasná česká cukrářka Mirka van Gils Slavíková. V Praze proběhly 2 velkolepé akce. Jednak Zažít město jinak u Invalidovny, kde měla opět naše kavárna na kolech své místo a poskytovala na akci servis. Kolegové Tichého světa se postarali o osvětový interakční program a nabídli návštěvníkům lekce základních komunikačních dovedností v ČZJ. Velkou akcí, která měla zároveň mediální ohlas, byla stand-up comedy show. Byla to ojedinělá akce. 18. září 2020 v Rock Café proběhl první Znak Up Night, historicky první česká stand up comedy show simultánně tlumočená do ČZJ.




Propagace Deafemberu
Podpořit akci Deafember bylo možné několika způsoby, např. tvorbou nové profilové fotky, která obsahovala logo Deafemberu. Kromě sdílení osvětových příspěvků na sociálních sítích jste mohli dále vyjádřit sounáležitost s akcí jakýmkoliv gestem, jež implikovalo motýla, symbol akce Deafember. A tak jste někteří z vás motýly malovali, vyráběli nebo jste je zkrátka nosili na těle nebo na krku. V Tichém světě bylo možné si zakoupit plátěné tašky s mottem “Nerozumím ti, když si rukou zakrýváš ústa” – Nerozumím ti, když se na mě nedíváš”



Chci naslouchat neslyšícím
Ke kampani se připojilo nespočet známých osobností, čehož si nesmírně vážíme. Díky akci Deafember si vyzkoušeli vyznakovat větu, motto celého Deafemberu – “(Já) chci naslouchat neslyšícím.”


Zhodnocení akce Deafember prostřednictvím online formuláře
Moc nám pomůže, když prostřednictvím anonymního online formuláře vyjádříte názor k měsíční kampani Tichého světa. Přispěje to ke zlepšení služeb a osvěty v příštích ročnících akce Deafember. Předem děkujeme za váš názor. Formulář je dostupný zde.
Zdroj, foto: Tichý svět, Hatefree.cz
Editor: Kristýna Mariáková