Z DOMOVA

Neslyšící baristé z Kavárny u Žambocha stážovali v Tchibo

Mnoho lidí podporuje neziskové organizace – návštěvou kavárny, koupí produktů, dobrovolnictvím, expertním poradenstvím atd. Nestává se ale často, aby velké firmy zapojili zaměstnance ze sociálních podniků do běžného pracovního režimu ve vlastní firmě. Baristé z Kavárny u Žambocha si mohli vyzkoušet, jaké je to být baristou ve frekventované kavárně společnosti Tchibo v brněnském obchodním centru Vaňkovka. Jak se jim dařilo? A co znamená projekt Laskavý šálek? 

Jak probíhala stáž ve společnosti Tchibo?

25. února 2020 v odpoledních hodinách v kavárně Tchibo obsluhovali neslyšící zaměstnanci. 7 baristů z Kavárny u Žambocha (kavárna je v Brně-Králově Poli) si vyzkoušelo, jaké je to pracovat v náročném pracovním tempu. Zákaznici poznali neslyšící baristy snadno – obsluhovali totiž v zelených tričkách. V prostředí kavárny byly také informační zelené plakáty, které upozorňovali na výjimečnost pracovního provozu kavárny Tchibo. 

Neslyšící baristé v zelených tričkách

Jak probíhala komunikace mezi neslyšícím baristou a zákazníkem?

Neslyšícím baristům byl k dispozici tlumočník ČZJ, díky kterému se mohla snadno splnit objednávka zákazníků. Kromě obsluhy zákazníků a přípravy kávy si neslyšící baristé prohloubili znalosti v teoretické části o kávě – jaké jsou rozdíly, jak se připravuje, správně praží, mele nebo skladuje. Také se naučili, jak správně skladovat veškeré pochutiny a jak správně rozmrazit pečivo nebo zákusky. 

Neslyšícím baristům byl k dispozici tlumočník ČZJ
Neslyšící barista testuje vůni kávy

Reflexe ze stáže z pohledu společnosti Tchibo

Dle interní trenérky společnosti Tchibo Moniky Vlkové se stáž vydařila na jedničku. Kavárna u Žambocha se nachází v okrajové části centra Brna a nemá tak velký provoz jako je tomu např. v kavárně Tchibo v obchodním centru Vaňkovka. Pro neslyšící baristy to byl velký profesní skok, protože se museli adaptovat na odlišný a psychicky náročnější provoz. Velmi pomohli také vstřícní zákazníci, kteří neslyšící baristy v rámci zkušebního dne podpořili. Prodejna Tchibo ve Vaňkovce historicky poprvé zapojila handicapované lidi do běžného provozu prodejny. 

Baristé z Kavárny u Žambocha, Monika Vlková, interní trenérka společnosti Tchibo a Ivan Poláček, vedoucí UNB 

Projekt Laskavý šálek

Jedná se o edukační projekt společnosti Tchibo, který vznikl z iniciativy zaměstnanců v r. 2019. Program je zaměřený na expertní dobrovolnictví, během něhož zaměstnanci kavárny a prodejny Tchibo školí zaměstnance ze sociálních podniků v oblasti, ve které se potřebují zlepšit. Trénují se např. teoretické či praktické dovednosti v oblasti kávy, prodeje a obsluhy zákazníků. 

Projekt Laskavý šálek vymysleli zaměstnanci společnosti Tchiba
Informační plakát upozorňující na projekt Laskavý šálek

Dobrovolnictví ve společnosti Tchibo

Německá společnost Tchibo funguje na českém trhu již od r. 1991. Zabývá se zejména prodejem kávy a kávových specialit, dále také prodejem spotřebního zboží jako je např. interiérový nábytek, kuchyňské potřeby a oblečení. Tématem dobrovolnictví se společnost Tchibo věnuje dlouhodobě. Zaměstnanci společnosti Tchiba mají možnost během pracovního roku využít 2 dny na dobrovolnické aktivity ve sféře, kterou si zvolí sami. Pokud si nezvolí, účastní se mezinárodních projektů jako je třeba Give & Gain Day. Give & Gain Day je občanská aktivita, kdy během jednoho dne se jednotlivci a firmy podílí na do manuální i odborné pomoci potřebným a komunitám, ve kterých žijí. 

Give & Gain Day bude letos 20. května 2020

Zdroj, foto: Protext.cz, Cbanet.cz, Pres.upmedia.cz, Metro.cz, Facebook @kavarnauzambocha
Editor: Kristýna Mariáková

Back to top button
Close