ZE SVĚTA

V Singapuru je dopravní firma, která zaměstnává neslyšící řidiče

Dopravní společnost Grab je vstřícná k neslyšícím. Aby mohla zaměstnávat i neslyšící řidiče, upravila v jejich autech pár věcí k lepší komunikaci cestujícího s neslyšícím řidičem.

Neslyšící řidič Steven Chong

Steven Chong (41 let) má sluchovou ztrátu 50 dB. Spoustu času tráví na cestách. V pracovních dnech od 7:00 do 20:00 až 22:00 převáží autem cestující tam, kam potřebují. Mezitím má v poledne na hodinu nebo dvě pauzu na oběd a na setkání s přáteli. Pan Chong vlastní “průkaz způsobilosti řidiče k pronajímání soukromého automobilu” (PDVL). Dříve pracoval jako řidič dodávky – přepravoval elektrická zařízení, dokud nebyla společnost uzavřena. Následně začal jezdit pro Uber, ale ten v Singapuru vloni skončil, a tak se připojil k dopravní firmě Grab. Jezdí u ní již tři roky.

Singapur na mapě

Steven Chong (vlevo) při komunikaci se zákazníkem

Dopravní společnost Grab

Steven Chong je jedním z asi 30 – 40 nájemných řidičů osobních aut, kteří neslyší. Ve společnosti Grab pracuje i 10 – 15 řidičů dodávek, kteří mají sluchové postižení. Tato singapurská společnost podepsala v září dohodu se Singapurskou asociací pro neslyšící (SADeaf), která má za cíl zvýšit povědomí o neslyšících a inkluzivně přizpůsobit firmu Grab řidičům se sluchovým postižením. 

Společnost Grab se přizpůsobuje neslyšícím

Dopravní firma Grab zavedla systém, který novým a stávajícím neslyšícím řidičům (členům SADeaf) sníží odváděné provize na polovinu. Řidiči obvykle platí firmě Grab provizi asi 20% z jízdného, které vyberou a neslyšící budou odvádět jen 10%. SADeaf za to společnosti Grab nabízí programy pro zvyšování kvalifikace pro neslyšící řidiče osobních aut i dodávek.

Neslyšící řidič a jeho auto s informačními kartičkami

Když ještě v Singapuru fungoval Uber, měli tam podobný program pro neslyšící řidiče. Byl nazvaný “Beethoven” – po skladateli, který ztratil sluch ve 20 letech.

Jak vypadá auto neslyšícího řidiče?

Mobilní aplikace Grab upozorňuje cestující už dopředu, že je řidič neslyšící. V aplikaci se dále doporučuje používat ke komunikaci funkci chatu. Funkce volání je samozřejmě vypnutá, aby zákazníci nemohli řidiči volat. A v autě je k dispozici leták, který informuje cestující o tom, jak by měli komunikovat se svými řidiči. Další karty přivázané k sobě uvádějí běžné požadavky (např. pokyny ke směru jízdy – “doleva”, “rovně”, úprava teploty klimatizace nebo místo, kde chtějí vysadit…). Jsou poskytovány jako pomoc při komunikaci mezi řidičem a cestujícím.

Nálepka na autě poukazující na neslyšícího řidiče

Zhlédněte video, jak to funguje v autě společnosti Grab, které řídí neslyšící:

Práce a koníčky Pana Chonga 

Pan Chong řekl, že je řidičem automobilu, protože rád jezdí a navštěvuje nová místa. Rovněž si užívá zkušeností z interakcí s cestujícími, které provádí krátkými větami (dokáže vyslovit některá slova) a také gesty a zprávami na chatu. Aby se předešlo únavě, tráví pan Chong jízdou maximálně 8 – 12 hodin denně. Na víkendy si bere volno, soboty a neděle tráví se svou ženou a jeho šesti trénovanými papoušky a čivavou.

Náročné zkoušky

Získat PDVL (průkaz způsobilosti řidiče k pronajímání soukromého automobilu) není nic jednoduchého. Své o tom ví Chongův kamarád – Aloysius Lee (32 let), který je neslyšící a pracuje také pro firmu Grab. Uvedl, že to bylo hodně těžké – zkoušku musel dělat celkem čtyřikrát, než prošel testy. Pan Chong řekl, že on zkoušku dělal šestkrát.

Test zahrnuje 100 otázek s možností výběru z více odpovědí. Pro pana Leeho bylo obtížné zapamatovat si odpovědi na témata týkající se zdraví, trestných bodů a pokut souvisejících s dopravními přestupky. Lee sdělil, že si odpovědi neustále opakoval, ale když šel na test, zapomněl všechno. Lee a Chong se také pravidelně setkávají s jinými neslyšícími řidiči, aby si popovídali a podělili se o své zkušenosti ze silnic. 

Komunikace neslyšícího řidiče se zákazníkem

Reakce cestujících na neslyšící řidiče

Reakce cestujících, kterým jsou přiděleni neslyšící řidiči, jsou pozitivní. Sociální média oceňují na firmě posun směrem k inkluzivitě. Pan Lee řekl, že je většina cest jednotvárná, cestující si nedělají starosti s tím, že řidič neslyší. Vzpomněl si také, že jednou vyzvedl cestujícího, který byl také neslyšící. Bohužel během cesty spolu komunikovat moc nemohli, protože Lee musel mít ruce na volantu. Nejpamátnější zážitek pana Chonga s cestujícím však byl poněkud odlišný. Jako řidič pro službu GrabPet (pro cestující se zvířaty a domácími mazlíčky) jednou vyzvedl pána s velkým psem rasy husky. A i když byli na zadním sedadle, huskyho čenich byl tak dlouhý, že Chongovi během cesty olizoval obličej. Cestující se Chongovi omlouval a nabízel mu ubrousek, aby si mohl utřít sliny.

Vytvoření více inkluzivních pracovních míst

Ministr pro lidské zdroje Zaqy Mohamad v Parlamentu prohlásil, že jen asi tři z deseti osob se zdravotním postižením ve věku 15 – 64 let mají zaměstnání. Z těchto zaměstnání více jak polovina pochází ze čtyř odvětví (1. sociální služby, 2. stravovací služby, 3. administrativní služby, 4. výroba). 

Firma Grab posunula své možnosti zase o něco dál – její aplikace je použitelná i pro osoby se zrakovým postižením. Lidé z Grabu se také zaměřují na zdokonalení svých mapových funkcí, aby mohli být řidiči s tělesným postižením nasměrováni na trasy s rampami nebo jinými funkcemi přístupnosti.

Zdroj, foto: Channelnewsasia.com, Wikipedia.org, Czechcrunch.cz

Editor: Eva Nováková

Back to top button
Close