ZE SVĚTA

Panenkou roku 2020 je neslyšící surfařka

Určitě skoro každý zná panenky Barbie. Barbie se stala vzorem pro mnohé děti, především holky. A jeji firma Mattel se snaží ukázat, že i hendikepovaní lidé si zaslouží pozornost. A tak vyrobila jedinečnou panenku jménem Joss, která se stala zástupcem neslyšící komunity. 

Předloha panenky Joss

Panenkou roku 2020 se stala Joss Kendrick, která pochází z Huntington Beach v Kalifornii. Je jí 10 let, ráda surfuje a dělá roztleskávačku. Má dva starší bratry a psa buldoka. Má dlouhé hnědé vlasy a hnědé oči, nosí plavky, mikinu a kraťasy. A také nosí sluchadlo, protože má vrozenou ztrátu sluchu. Narodila se neslyšící na levé ucho a na pravé ucho trochu slyší.

Joss Kendrick

Společnost American Girl (AG)

Společnost AG patří společnosti Mattel, která vyrábí panenky Barbie, a zároveň každoročně vyhlašuje Panenku roku.

Společnost AG chce pomoci lidem s handicapem a přišla s ambiciózním plánem. Tak vznikla první panenka s postižením v historii. Zároveň chce pomoci s nadcházející letní olympiádou, na které bude mít  surfing premiéru. 

Panenky s handicapem

Společnost AG dlouhodobě nabízí panenky, které mohou být vybaveny sluchadly a panenky s berlemi a invalidními vozíky, ale Joss je první postava, jejíž postižení je součástí jejího příběhu, uvedla ředitelka Jamie Cygielman.

Jamie Cygielman

Surfing

Jak je již výše zmíněno, surfing se stane nově olympijskou disciplínou. Proto se AG spojila se skutečnou surfařkou Caroline Marks, aby Joss uvedla na trh. Sedmnáctiletá Marks bude soutěžit v úvodním americkém surfařském týmu žen na olympiádě. Proč ji poprosili, aby panenku Joss uvedla na trh?

Poselství

Caroline řekla, že ona a Joss přináší stejné poselství, a to je to pro ni šance ukázat dívkám, že je možné dosáhnout jakýchkoliv cílů, pokud pro ně budou zapálené a ochotné na nich tvrdě pracovat.

Ředitelka AG Jamie říká, že handicap neurčuje Joss kým je a ani neomezuje její sny. Společnost spolupracovala s komunitou neslyšících, aby dodali její postavě autentičnost. A tak se spojila s Americkou asociací sluchově postižených (HLAA), organizací, která zastupuje, podporuje a obhajuje klienty se ztrátou sluchu.

HLAA

Ředitelka HLAA Barbara Kelley věří, že panenka pomůže dětem se ztrátou sluchu cítit větší sebevědomí.  Barbara říká, že pokud dítě má handicap a je odděleno od společnosti, tak tomu dítěti pomůže panenka, protože může pomoci zbourat stereotypy i stigmata (odlišnosti). 

Barbara Kelley

Mattel drží krok s dobou

Firma Mattel má za sebou velký rok zavádění inkluzivních a rozmanitých produktů. Vloni v létě rozšířila Barbie svoji řadu Fashionistas, aby předvedla panenky na invalidním vozíku a s odnímatelnou protetickou nohou. Na podzim pak Barbie představila řadu panenek neutrálních z hlediska pohlaví.

Mattel také vytvořil hry a přizpůsobil populární karetní hru UNO pro slepce – na roh každé karty umístil Braillovo písmo.

UNO pro slepé lidi

Průzkum

Avšak podle průzkumu mezi více než 700 spotřebiteli firmy Horizon Media jsou ale lidé skeptičtí ohledně toho, zda by tyto druhy hraček skutečně koupili. Ředitelka Jamie to bere s nadhledem, protože tento trend není pro AG nic nového – už 33 let nabízí panenky s různými odstíny pleti a barvami vlasů a očí.

Jamie říká, že firma AG vždycky se zabývala rozmanitostí a inkluzí/začleňováním a budou v tom pokračovat jako součásti značky. 

Koupě Joss

Panenka Joss je 47 cm vysoká a v USA stojí 98 dolarů (asi 2000 Kč) a je k dispozici ke koupi od 31. prosince na adrese americangirl.com a v maloobchodních prodejnách American Girl.

Zdroj, foto: Thehill.com, Hearingreview.com, Usatoday.com
Editor: Magda Jandusová

Back to top button
Close