Neslyšící už nemusejí na telefonování čekat „ve frontě“

0

Společnost Tichý svět (dříve APPN) provozuje již osm let tzv. Tichou linku, která je založena na online tlumočení do znakového jazyka přes webkameru. Díky této službě mohou neslyšící telefonovat. Zájem o linku je značný, využívá ji už 857 klientů. Dříve nebyla kapacita služby taková, aby vždy pokryla poptávku neslyšících, proto společnost hledala cesty, jak provoz linky optimalizovat. A podařilo se – pomocí nového systému hovorů členěných podle témat. Uplynulo půl roku a změna již přinesla své ovoce. Klienti jsou spokojenější, protože na spojení s tlumočníkem nemusejí čekat dlouho, a větší uspokojení z práce mají i tlumočnice.

Michaela Dudková při online tlumočení
Online tlumočnice při tlumočení

V dubnu letošního roku zavedla společnost Tichý svět čtyři kategorie tlumočených hovorů podle témat. Jedna z nich je trvale rezervována pro hovory pacientů v nemocnicích, další tři jsou určeny pro konkrétní životní situace – volání na úřady, k lékaři, hovory týkající se práce a zaměstnání, rodinné hovory apod. Součástí linky je také tlumočení akutního nouzového volání na integrovaný záchranný systém, které má absolutní prioritu před všemi kategoriemi.

Tichá linka - logo

Třináct tlumočníků se střídá podle předem naplánovaných pravidelných služeb. Díky podpoře Ministerstva práce a sociálních věcí a dárců, včetně dárcovských DMS, je zajištěna služba nonstop. Přes den jsou ve službě většinou tři tlumočníci, od listopadu budou v pondělí až středu přítomni čtyři tlumočníci.

Rozdělením linek podle témat došlo k výrazné změně v dosavadním systému, kdy byla k dispozici jedna linka a klienti bez ohledu na téma stáli v jedné společné „frontě“. Chvilku sice trvalo, než si neslyšící na novou situaci zvykli, ale přes počáteční výhrady a občasné kritické hlasy však nyní vyjadřují spokojenost a nový systém tlumočení si pochvalují, zejména proto, že na důležité hovory nemusejí čekat.

Jednou z pravidelných klientek je také paní K., která službu online tlumočení využívá již několik let a oceňuje na ní především to, že jí poskytuje samostatnost. „E-maily se nedají posílat všude, na SMS většinou lidé neodpovídají. Když slyšícím můžu telefonovat, tak se s nimi vždy spojím přímo, sama si s nimi vyjednám vše, co potřebuju a mám jistotu, že nejsou vynechané žádné informace,“ vysvětlila klientka. Nejčastěji telefonuje přes tlumočníka lékařům, také do banky a do školy, kvůli synovi. Nový systém jí vyhovuje. „Je pravda, že tematické rozdělení je někdy trochu otrava. Ale myslím, že je to teď lepší než dříve. Dříve byly velké fronty, dlouho se čekalo na tlumočníka. Teď když potřebuji, spojím se s tlumočníkem hned, a to vidím jako velkou výhodu. Čekám jen chvilinku, nebo nečekám vůbec,“ popsala svoji zkušenost z jednoho z říjnových telefonických hovorů přes Tichou linku.

Dudkova
Vedoucí online tlumočníků Michaela Dudková

Spokojenost klientů přináší samozřejmě radost z práce také tlumočnicím. Vyprávět o konkrétních situacích však nesmějí, ani uvádět jména svých klientů či dávat k dobrému veselé historky z tlumočení. Vedoucí online tlumočníků společnosti Tichý svět Michaela Dudková dobře zná přísná pravidla tlumočnické profese: „Máme samozřejmě i veselé historky, ale s ohledem na mlčenlivost je nemůžeme zveřejňovat. Radost nám přinášejí například zachráněné životy (lidské i ty zvířecí), a nakonec všechna tlumočení, díky kterým si klienti vyřídí, co potřebují.“

Zdroj: Tichý svět, o. p. s.

Jeden komentář

  1. Vážená paní Dudková,

    jsem strašně moc rád, že jsem opravdu moc spokojený Tichá Linka, opravdu tlumočnici jsou velmi dobře a šikovnější, opravdu jsou milí. Jsem moc rád, že často používám s tlumočnici web, je velmi důležité, protože jsou rychle kontakt třeba lékař, firma, aopd. Věřím, že budoucí jestě lepší a lepší.

    Děkuji Vám a přejí Vám krásný den.

    Karel Svoboda

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Mohlo by vás zajímat...
Close
Back to top button