Na speciálních školách je nedostatek kvalifikovaných tlumočníků českého znakového jazyka, kteří by mohli ve výuce pomáhat neslyšícím dětem. Učitelé znakový jazyk moc neznají. Chybí také vhodné učebnice českého jazyka i dalších předmětů pro žáky, kteří komunikují znakovým jazykem. Uvedla to Česká školní inspekce ve zprávě na svém webu.
Pedagog byl pro neslyšícího žáka jedinou oporou zhruba ve třech čtvrtinách inspekcí. V 16 procentech případů pomáhal dítěti asistent pedagoga a jen v 5,5 procentech byl ve třídě tlumočník. Učitelé s žáky nejčastěji mluvili česky, případně používali výraznou tichou artikulaci. Znakový jazyk používala přibližně čtvrtina z nich.
Inspekce také zjistila, že 40 procent škol nemělo dost materiálů se znakovým jazykem vhodných pro výuku. Většina z těchto škol je nucena si materiály vytvářet sama nebo si upravuje dostupné materiály.
Celkové výsledky žáků se sluchovým postižením byly podle testování inspekce z roku 2015 srovnatelné s výsledky ostatních žáků.
Zdroj: www.tyden.cz